Privacyreglement van Neuroline
Jouw persoonsgegevens en jouw privacy in de praktijk
Algemeen
De AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) is per 25 mei 2018 de nieuwe wet ter bescherming van privacy en persoonsgegevens. Op grond van deze wet heeft een organisatie die met persoonsgegevens werkt bepaalde plichten en heeft degene van wie de gegevens zijn bepaalde rechten. Naast deze algemene wet gelden specifieke regels voor de privacy in de gezondheidszorg. Deze regels staan onder andere vermeld in de Wet geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO). Dit privacyreglement is bedoeld om je te informeren over jouw rechten en onze plichten die gelden op grond van de AVG en de WGBO.
Praktijk
In de praktijk kunnen diverse persoonsgegevens van jou verwerkt worden. Dit is noodzakelijk om je goed te kunnen helpen en nodig voor het financieel afhandelen van de behandeling.
De plichten van Neuroline
Neuroline volgens de AVG de verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens die in de praktijk plaatsvindt. Aan de plichten die daaruit voortkomen, voldoet de praktijk als volgt:
- Jouw gegevens worden voor specifieke doeleinden verzameld:
o voor zorgverlening;
o voor doelmatig beheer en beleid; - Er vindt in beginsel geen verwerking plaats voor andere doeleinden.
- Je wordt op de hoogte gesteld van het feit dat er persoonsgegevens van je verwerkt worden. Dit kan gebeuren door jouw zorgverlener.
- Neuroline is verplicht om vertrouwelijk om te gaan met jouw persoonsgegevens.
- Jouw persoonsgegevens worden goed beveiligd tegen onbevoegde toegang.
- Jouw persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk is voor goede zorgverlening.
Voor medische gegevens is deze bewaartermijn in principe twintig jaar (vanaf de laatste behandeling), tenzij langer bewaren noodzakelijk is. Dit is ter beoordeling van de behandelaar.
Jouw rechten als betrokkene
Je hebt de volgende rechten:
- Het recht om te weten of en welke persoonsgegevens van je verwerkt worden.
- Het recht op inzage en afschrift van die gegevens (voor zover de privacy van een ander daardoor niet wordt geschaad).
- Het recht op correctie, aanvulling of verwijdering van gegevens indien dat nodig mocht zijn.
- Het recht om (gedeeltelijke) vernietiging van jouw gegevens te vragen.
- Het recht op het toevoegen van een eigen verklaring aan jouw dossier.
- Het recht om je in bepaalde gevallen tegen de verwerking van jouw gegevens te verzetten.
Als je gebruik wilt maken van je rechten dan kun je dit via een mail aan Neuroline kenbaar maken. Je belangen kunnen ook door een vertegenwoordiger behartigd worden – bijvoorbeeld een schriftelijk gemachtigde of je curator of mentor.
Toelichting op de mail
Gegevens patiënt
Hierbij vermeld je de gegevens van de persoon over wie het medisch dossier gaat. De Wet Geneeskundige Overeenkomst (WBGO) beschouwt de patiënt als meerderjarig vanaf 16 jaar. Jongeren vanaf 16 jaar die inzage/afschrift van hun medisch dossier willen, moeten zelf de aanvraag indienen. Indien de patiënt niet meer in leven is, is het verstrekken van de gegevens toegestaan indien verondersteld kan worden dat de overledene hiertegen geen bezwaar zou hebben gehad of er sprake is van zwaarwegende belangen om de zwijgplicht van de zorgverlener te doorbreken. Deze beslissing ligt bij de zorgverlener.
Verstrekking van jouw persoonsgegevens aan derden
Neuroline heeft de verplichting vertrouwelijk met jouw persoonsgegevens om te gaan. Dit houdt bijvoorbeeld in dat de zorgverlener voor verstrekking van jouw persoonsgegevens jouw uitdrukkelijke toestemming nodig heeft. Op deze regel bestaan echter enkele uitzonderingen. Op grond van een wettelijk voorschrift kan de zwijgplicht van de zorgverlener doorbroken worden, maar ook wanneer gevreesd moet worden voor een ernstig gevaar voor jouw gezondheid of die van een derde. Bovendien kunnen vastgelegde gegevens, indien noodzakelijk mondeling, schriftelijk of digitaal uitgewisseld worden met andere zorgverleners (bijvoorbeeld de huisarts indien er sprake is van een crisis). In de praktijk zal dit echter eerder op verzoek van de cliënt zijn.
Vraag of klacht
Heb je een vraag of een klacht? Bijvoorbeeld over met wie wij gegevens delen of onze omgang met jouw medische gegevens? Dan gaat jouw therapeut hierover graag met je in gesprek.
Klachten
Mocht u, om welke reden dan ook, niet tevreden zijn over de hulpverlening van Neuroline dan stellen wij het op prijs als u dat eerst met (één van) ons bespreekt. Is uw probleem dan niet naar tevredenheid opgelost dan kunt u een klacht indienen volgens de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg – (Wkkgz). Uw klacht wordt door een onafhankelijke instantie in behandeling genomen. Hoe dit werkt leest u hier https://www.de-nfg.nl/niet-tevreden-over-je-hulpverlener.html
Meer informatie over de Wkkgz vindt u hier https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kwaliteit-van-de-zorg/wet-kwaliteit-klachten-en-geschillen-zorg